Začátkem tohoto roku proběhlo na mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách poměrně rozsáhlé šetření o stavu zajištění výuky učiteli. Toto zmapování aktuální situace zrealizovalo MŠMT a v měsíci květnu zveřejnilo rozsáhlou zprávu. Pročítat tento skoro sto stránkový dokument není nic radostného. Jednoznačně z něj totiž vyplývá, že v útrobách našich škol je velký nedostatek pedagogů a ti, co zde působí, jsou služebně staršího věku, konkrétně 47,2 let.

Protože naše radnice coby zřizovatel mateřských a základních škol plánuje vytvořit strategický dokument s názvem „Dlouhodobá strategie rozvoje školství v Praze 5“, iniciovala jsem zrealizovat SWOT analýzu mateřských a základních škol.

Již několik let jsou střední školy každý duben paralyzovány. Neprobíhá řádná výuka, panuje zde shon a stres, učitelé jsou přetěžováni, kanceláře produkují stohy papírů. Na vině jsou jednotné maturitní a přijímací zkoušky. Byly státem nastaveny a státem jsou také organizovány a vyhodnocovány - i přes odpor většiny ředitelů škol.

V rámci přípravy Místního akčního plánu II vzdělávání pro MČ Praha 5 jsem pozvala zastupitele jako členy školských rad a předsedy školských rad na úvodní setkání. Jedním z impulzů pro svolání setkání pro mne bylo i zjištění, že dle ředitelů škol je fungování školských rad v současné době pouze formální. Přitom funkční školská rada je jedna z forem vlivu zřizovatele na profilaci školy.

Každoročně v jarním období probíhají zápisy do mateřských i základních škol. Vždy jsou to chvíle dětmi i jejich rodiči dlouho očekávané. Vstup do vzdělávací instituce je totiž důležitým mezníkem v životě každého člověka a navíc přináší změnu do života celé rodiny.

Management je trvalým a nezbytným procesem plánování, řízení, organizování a kontroly, kdy se delegují zodpovědnosti a úkoly. Ještě před několika lety se tento způsob uvažování vyhýbal našim školám. Bohužel. 

Zobrazit více článků

Sledujte mě na Instagramu