Když jsem vystupovala do politiky, mnoho lidí mě varovalo. Ja jsem samozřejmě věděla, že mě nečekají jenom časy ozářené sluncem. Tušila jsem, že budu mít nepřátele a že ti budou využívat všechny prostředky a cesty, jak mi práci komplikovat a ztěžovat. Politické souboje vidíme všude kolem sebe. Novináři se vlastně ničím jiným, než sledováním lítého boje nezabývají. A čím více krve, tím lépe.
Nedávno jsem přijala pozvání do online panelové diskuze Ústavu sociálních inovací. Zástupci podnikatelů, samosprávy či ekonomických odborníků, vyjadřovali své aktuální zkušenosti a názory na pandemickou situaci. Kdybych měla vyjádřit základní myšlenky, které rezonovaly celou diskuzí, řekla bych nejistota z budoucnosti, nedůvěra ve vládu, chaotické rozhodování, na druhé straně naděje a schopnost lidí se umět postavit na vlastní nohy.
Zavření škol zásadně ovlivnilo hned tři skupiny, které tvoří spojené nádoby v každé škole. Jeho součástmi jsou žáci, pedagogové a rodiče. Ne všechny skupiny čelí stejným výzvám či překážkám. Podívejme se na ně zblízka.
Tento druh podpory se již naštěstí v našich školách zabydlel, a tak je běžné, že začínajícím nebo novým pedagogům je poskytován. Co běžné ale ještě není, je uplatňování mentoringu začínajícím ředitelům. A tak s nástupem do pozice komunální političky Prahy 5, kdy jsem sama ještě vykonávala funkci ředitelky školy, jsem tuto podporu směrem k ředitelům iniciovala. Na tuto výzvu ředitelé velmi kladně reagovali, a tak jsme mentoring pro začínající ředitele v roce 2019 spustili. V tomto období byl třikrát využit, a tak po roce víme, zda tento nástroj má v práci nových ředitelů svoje místo a jak je vnímám řediteli.
Ze slovníku cizích slov se dozvíme, že za prioritu označujeme vše, čemu dáváme přednost před ostatním, že v porovnání k jinému zdůrazňujeme daný nárok a neslevujeme z něj. Současná vláda si za prioritu zvolila kromě důchodů i školství. Očekávala bych tedy, že minimálně na sto procent plní vyřčené, že stále a dokola zdůrazňuje důležitost tohoto rezortu, že hledá různé způsoby, jak školství zkvalitňovat, a že neslevuje z nároků. Opak je ale pravdou.
Praha 5 má novou koalici, ta stávající se rozpadla. Radu městské části v novém složení vede žena. Dosavadní 1. místostarostka Renáta Zajíčková (ODS) nahradila odvolaného Daniela Mazura (Piráti). Jaké jsou priority starostky? Má pro tuto funkci dostatečné předpoklady? Jak chce dělat z Pětky jedničku? Na tyto a další otázky odpovídala v rozhovoru pro server Pražský patriot.
Ve vyspělých zemích už asi nikdo nepochybuje o tom, že zastoupení mužů a žen ve vedení společností nebo v politických pozicích by mělo být vyvážené. Známe mnoho příkladů úspěšných a výrazných političek, například u našich sousedů je to Angela Merkelová, ve Velké Británii Theresa Mayová, dnes i Slovenská republika má ve svém čele výraznou ženu – prezidentku Zuzanu Čaputovou. Bohužel, u nás je situace stále ještě jiná.
Známe pravděpodobný vývoj kapacit našich základních škol do roku 2023 - a jsou dostačující! To je nejdůležitější výstup z dokumentu, který vznikl z mé iniciativy a který v srpnu kladně přijala školská komise i Rada MČ Praha 5.
Asi není nic neobvyklého, že se ředitel školy stane zastupitelem města či obce. Sama mám tuto zkušenost čerstvě za sebou. Než se pustím do tématu, které právě se změnou rolí souvisí, vyjádřím jedno důležité zjištění. Pro práci komunálního politika je funkce ředitele školy výbornou průpravou. A to platí o to více, když se rovnou stanete radním pro oblast školství. To jste pak jako ryba ve vodě.
Začátkem tohoto roku proběhlo na mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách poměrně rozsáhlé šetření o stavu zajištění výuky učiteli. Toto zmapování aktuální situace zrealizovalo MŠMT a v měsíci květnu zveřejnilo rozsáhlou zprávu. Pročítat tento skoro sto stránkový dokument není nic radostného. Jednoznačně z něj totiž vyplývá, že v útrobách našich škol je velký nedostatek pedagogů a ti, co zde působí, jsou služebně staršího věku, konkrétně 47,2 let.
Protože naše radnice coby zřizovatel mateřských a základních škol plánuje vytvořit strategický dokument s názvem „Dlouhodobá strategie rozvoje školství v Praze 5“, iniciovala jsem zrealizovat SWOT analýzu mateřských a základních škol.
Strana 5 z 7